Länsi-Suomen
Rukoilevaisten Yhdistys ry
OoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoO


Etusivu
Tausta
Toiminta
Lähetystyö
Lehti
Biblia
Buggen postilla
Opetusta
Tilaus
Linkit
Yhteystiedot
Palaute
Kysymykset
Kysymyksen jättö
Haku
Tulostettava sivu

Kysymyksiä & vastauksia

Jos sinulla on jokin kysymys, joka askarruttaa mieltäsi, voit jättää kysymyksen tästä (nimettömänä). Kysymyksiin vastaa rukoilevaisten pastori TT Timo Laato. Kun kysymykseen on vastattu, sekä kysymys että vastaus lisätään tälle sivulle.

Palautesivun kautta voit jättää kysymyksiä, joihin saat henkilökohtaisen vastauksen eikä niitä lisätä tälle sivulle.

Timo Laato / 19.6.2006:
"Kiitän saamastani rohkaisun sanoista. Kaikkea en ole välittänyt näillä sivuilla eteenpäin, koska olen ymmärtänyt joskus jonkun tietyn viestin henkilökohtaisesti vain minulle osoitetuksi. Samoin jotkut tietyt kysymykset voi olla ehkä parempi käsitellä jossain muussa yhteydessä kuin näillä palstoilla. Käytäntöä koskevat kysymykset, joihin joskus voi olla vaikea vaikuttaa, jos tilanne syntyy nopeasti tai yllättäen, voidaan käsitellä erikseen. Ei ole syytä ruveta pohtimaan niitä liikoja näillä webbisivuilla. Kiitän kaikesta rakentavasta palautteesta."


Kysymykset: 1-200
Kysymykset: 201-400
Kysymykset: 401-600
Kysymykset: 601-800
Kysymykset: 801-1000
Kysymykset: 1001-1200
Kysymykset: 1201-1400
Kysymykset: 1401-1445

Kysymykset: 1246-1265, 1266-1285, 1286-1305, 1306-1325, 1326-1345, 1346-1365, 1366-1385, 1386-1405, 1406-1425, 1426-1445

Kysymys 1445 Lisätty: 29.3.2015
"Mutta Herran päivä on tuleva niinkuin varas, ja silloin taivaat katoavat pauhinalla, ja alkuaineet kuumuudesta hajoavat, ja maa ja kaikki, mitä siihen on tehty, palavat.
Kun siis nämä kaikki näin hajoavat, millaisia tuleekaan teidän olla pyhässä vaelluksessa ja jumalisuudessa,
teidän, jotka odotatte ja joudutatte Jumalan päivän tulemista, jonka voimasta taivaat hehkuen hajoavat ja alkuaineet kuumuudesta sulavat!" 2. Piet. 3:10-12 (KR 38)

Tätä lukiessa ei äkkiseltään tule sellainen olo, että ihminen pelastuisi YKSIN armosta. Mutta sitä se ei kumminkaan voi kumota. Tekstin pointti on varmasti sama kuin tämä: "Tehän tiedätte, että jos antaudutte orjina tottelemaan jotakuta, olette juuri sen orjia, jota tottelette. Te joko palvelette syntiä, mikä johtaa kuolemantuomioon, tai olette kuuliaisia Jumalalle, mikä johtaa vapauttavaan tuomioon." Room. 6:16

Ihminen pelastuu YKSIN armosta. Synnin kanssa ei kuitenkaan sovi leikkiä ja pelleillä (ja tämä juuri on armon halveksuntaa), koska muutoin ei ole mitään uhria syntiemme edestä. Jeesuksen luo saa kuitenkin aina palata.
Vastaus:
Ihan hyvä selitys.

Kysymys 1444 Lisätty: 29.3.2015
Seurakunnan pääkokous eli messu ei ole yhteisöllinen tilaisuus. Se on yksilökäynti hengellisessä tilaisuudessa. Jos on kirkkokahvit, niin siellä tulee juteltua yleensä korkeintaan 1-2 ihmisen kanssa. Se että joku käy säännöllisesti messussa ei välttämättä kerro ihmisen hengellisestä tilasta mitään. Moni voi käydä tavan vuoksi. Messun voi myös korvata silloin tällöin tai useinkin jollain muulla kristillisellä tilaisuudella. Raamatussa sanotaan vain, että ei pidä laiminlyödä seurakunnan yhteisiä kokouksia. Se ei tarkoita pelkästään 2000-luvun messua, vaan kaikkia seurakunnan järjestettyjä tilaisuuksia. Koska kumminkaan Jumala ei vaadi käymään joka tilaisuudessa, niin on sallittua valikoida. Minua ainakin usein jo matkalla messuun tympäisee ja siksi olen tullut siihen tulokseen, että en joka viikko käy messussa, vaan korvaan sen usein sellaisella tilaisuudella, joka oikeasti minua jollain tavalla uskossani virkistää. Tämä ei ole kannanotto LSRY:n messuihin.
Vastaus:
Seurakuntayhteys on elintärkeää. Samoin meidän uskoamme vahvistaa ehtoollisella käynti. Myös ripittäytyminen. Kirkossakäynti ei tee välttämättä jostakusta ihmisestä kristittyä, mutta kristitty käy kirkossa ja/tai muissa hengellisissä tilaisuuksissa. Meillä itse kullakin on omat esteemme Jumalan sanan kuulemiseen. Väliin tuo haluttomuus vaivaa jokaista. Silti saa turvata Herran armoon ja osallistua jumalanpalvelukseen vaikkapa vastoin tunteitansakin.

Kysymys 1443 Lisätty: 29.3.2015
Jotkut sanovat, että ihminen voi olla hyvä ihminen ilman mitään uskontoa. Vastaan heille: et edes Jumalan avulla voi olla hyvä ihminen tässä elämässä. Raamatun mukaan ihminen pysyy syntisenä koko elämänsä ajan. Paavali sanoi: "minun lihassani ei asu mitään hyvää. Minä kurja ihminen, kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista?" Mitä sitten on Hengen hedelmä, kuten esim. rakkaus? Se on Hengen hedelmää, ei meidän omaa hedelmäämme. Kommentoi palavasti!
Vastaus:
Ei tässä enää mitään kommentointia tarvita. Kommentoit itse. :)

Kysymys 1442 Lisätty: 29.3.2015
Kävin lähiseudun kapakassa juomassa yhden ja päätin etten enää mene sinne koskaan. Olet oikeassa kun et suosittele kapakassa käyntiä. Harva kristitty siitä oikeasti nauttii ja ei Herran Henki noissa viihdy. Eri asia on toki jokin asiallinen korkeatasoisempi (miellyttävämpi ilmapiiri) juomapaikka, missä kristittykin voi viihtyä hyvässä seurassa juoden 1-2 annosta. Erilaisia juomapaikkoja ja ravintoloita on kumminkin paljon erilaisia ja jokainen niistä on oma kulttuurinsa ja yleinen ilmapiiri vaihtelee. En nyt tarkoita, että täytyisi mennä jonnekin "kermahoviin" nauttimaan välttämättä. Maalaisjärkeä ja hengellisiä aisteja käyttäen voi "haistella", että minne kehtaa mennä ja minne ei. Ja miettii samalla, että mitä Raamattu mahdollisesti sanoisi tuosta ja tuosta paikasta. Liikaa ei kumminkaan kannata päätänsä vaivata. Pääasia että suojelee itseään ja muita synniltä ja NAUTTII ELÄMÄSTÄ!
Vastaus:
Ei se paremmaksi siitä muutu, että vaihtaa paikkaa ja yrittää taas samaa vähän hienommin. Lasi viiniä ruokajuomana on joskus jossakin tilanteessa OK, mutta "juomailu" maallisen meiningin kanssa ei ole hyväksi. Nauti elämästä - Jeesuksen kanssa!

Kysymys 1441 Lisätty: 13.3.2015
Kysymykseni kuuluu voiko Jumalan tahto olla myös vain se että aviopari ei saa lapsia. Olen uskova nainen joka elää avioliitossa ei uskovan miehen kanssa,ikääkin alkaa olemaan ja lapsi olisi tervetullut ja ehkäisyn jätin pois vasta viime kesänä,mutta lasten merkityksen olen ymmärtänyt vasta hiljattain.Ja olen ajatellut,että onko Jumala ehkä tarkoittanutkin näin,elämän lapsettomana. Kipu sydämessäni vain on niin suuri,että tuntuu että tämä ahdistus ja tuska vie kaiken elämänilon minulta pois. Olen pyytänyt että Jeesus ottaisi nämä lapsihaaveet minulta pois jos hänen tahtonsa on että jään lapsettomaksi. Mutta tuntuu kuin tuska vain yltyisi. Ja kipu on suuri kun nän lapsi perheitä ja pieniä lapsia. En edes tiennyt että tällaista voi olla. Voiko olla että kun mieheni ei ole uskossa niin siksi en tule raskaaksi,ja miten saisin elämäniloni takaisin tästä asiasta huolimatta.Kuitenkin toivoni on siinä kun Raamatussa on kertomuksia vanhemmista pariskunnista jotka ovat rukoilleet lasta ja Jumala on vastannut rukoukseen. Kiitos vastauksesta!
Vastaus:
Lapsettomia aviopareja on entistä enemmän. Kuten hyvin tiedetään. Jos se tulee omalle kohdalle, se tuntuu tosi raskaalta. Sitä kun aina uudelleen toivoo, että jos nyt kumminkin tällä kertaa. Sinä tiedät ne monet Raamatun kertomukset, joissa eletään vastaavassa tilanteessa. Meillä on rukouksia kuuleva Jumala ja hän voi tehdä halutessaan ihmeen. Se olkoon hänen vallassaan ja tahdossaan. On myös kirkkohistoriassa esimerkkejä, että joku pari, joka ei ole saanut omia lapsia, on sitten saanut lapsia seurakunnan työstä taikka orpojen parissa. Tietysti on myös adoption mahdollisuus. Jatka rukousta ja pyydä eteenkinpäin Jumalan tahdon tapahtumista ja sen kirkastumista myös sinulle. Ja tästä asiasta ei saa tehdä avioliittoanne rasittavaa kivirekeä! Ei se ole Herran tahto.

Kysymys 1440 Lisätty: 13.3.2015
1. Moos. 19:30-38 kerrotaan miten Lootin tyttäret makasivat isänsä kanssa ja saivat jälkeläisiä (moabialaisia ja ammonialaisia). 5. Moos. 22 viittaa tähän ja kertoo, että kielletystä suhteesta syntynyttä ei voida lukea Herran kansan joukkoon, eikä ketään jälkeläisistäkään edes kymmenennestä sukupolvesta.

Anteeksi outo kysymys, mutta jos joku on syntynyt vaikka avioliiton ulkopuolella tai raiskauksen seurauksena niin hän tai hänen jälkeläiset ei voi kuulua Herran kansaan eli päästä taivaaseen? Vai mitä tuo Herran kansaan kuuluminen tarkoittaa jos ei pelastusta? Kohta rupesi minua ahdistamaan.
Vastaus:
Uusi liitto on tehty koko maailman kanssa. Ja siinä ei ole mitään vanhan liiton rajoituksia. Joten jos joku on syntynyt avioliiton ulkopuolella tai vaikeitten ja synnillisten tekojen seurauksena, ei sillä ole mitään merkitystä tässä suhteessa. Ei mitään syytä ahdistukseen. Jumalan rakkaus kuuluu sinulle Jeesuksessa.

Kysymys 1439 Lisätty: 13.3.2015
Hei. Minulla olisi muutama kysymys:
1. Voiko ihminen pelastua ja uskoa Jumalaan vaikka ei kuuluisikaan kirkkoon?
2. Voiko toisen ihmisen saada uskomaan Jumalaan ja saako sitä yrittää?
3. Miksi Raamatussa paheksutaan homoja, lesboja tai ihmisiä jotka ovat muuttaneet sukupuolensa? Itse pyrin siihen että en tuomitsisi ketään mutta miksi Jumala sitten tekee niin(Jumalalla on kyllä siihen oikeus mutta silti)?
4. Oliko Jeesus osa Jumalaa? On Isä, Poika ja Pyhähenki ja he kaikki ovat Jumala ja Jumala on he. Eikös tämä Isä ole Jumala jonka Poika on Jeesus. Eikös Pyhähenki ole Jumalan teko ja Sana. Samalla lailla kuin meilläkin: Kuninkaan poika on kuninkaallinen mutta ei kuningas.
5. Täytyykö käydä kirkossa jotta voi olla kristitty?
6. Minkälainen seksuaalisuus on kristityltä sallittua?
7. Miten olla ns. hyvä kristitty? Riittääkö jos tunnustaa Jeesuksen ja Jumalan sekä yrittää elää Raamatun ohjeiden mukaisesti + lahjoittaa joka kuukausi rahaa köyhille?
Vastaus:
Monia kysymyksiä. Seuraavassa tosi lyhyet vastaukset.
1. Uskova tarvitsee seurakuntayhteyttä. Yksinäinen puu ei pala. Tee siitä johtopäätökset.
2. Toiselle ihmiselle saa kertoa Jeesuksesta. Ja toisen ihmisen puolesta saa rukoilla. Ei saa väkisin tyrkyttää. Jumalalle saa jättää käytännön toteutuksen.
3. Raamatussa paheksutaan syntiä. Sen sanoma on Jumalan rakkaus kaikkia ihmisiä kohtaan, koska hän antoi rakkaan Poikansa heidän syntiensä edestä kuolemaan ja sovittamaan heidät.
4. Ota esiin haku-toiminto näiltä sivuilta ja hae vaikka sanalla "kolminaisuus" (rastita kohta muu sivusto).
5. Kristitty käy kirkossa, mutta kirkossa käymällä ei välttämättä tule kristityksi.
6. Seksuaalinen suhde kuuluu avioliittoon.
7. Hyvä kristitty on Jeesukseen uskova kristitty, joka on saanut syntinsä anteeksi hänen armostaan. Sen jälkeen hän rakastaa niin kuin itse on tullut rakastetuksi.

Kysymys 1438 Lisätty: 13.3.2015
Kristinuskoon kuuluu Vanha ja Uusi Testamentti. Eikö siksi ole harhaanjohtavaa sanoa, että kristinusko syntyi vasta Jeesuksen ylösnousemuksen vaikutuksesta? Sehän on vain uskontotieteellinen ilmaisutapa. Kristinuskon ensimmäinen vaihehan on Vanha Testamentti ja se ulottuu maailman luomiseen asti.
Vastaus:
Jeesuksen ylösnousemus on maailmanhistorian vankin tosiasia. Se ei ole "vain uskontotieteellinen ilmaisutapa". Olet oikeassa, että jo Vanha Testamentti todistaa Kristuksesta ja siinä mielessä jo se on kristillinen kirja.

Kysymys 1437 Lisätty: 13.3.2015
Iltalehdessä eräs pappi hyväksyi ajatuksen, että kirkkokahvien tilalla voisi joskus olla kirkko-oluet. En tiedä mitä tästä ajatella tarkkaan ottaen. Sinänsä se ei ole väärin, koska Raamattu ei vaadi absolutismia. Toisaalta se voi olla aika mielipiteitä jakavaa ja tässä mielessä ongelmallista. Kirkko-oluen tuominen kirkkoon saattaisi aiheuttaa hajaannusta ja siksi se ei ehkä ole kannattavaa. Uskon että asialla olisi sekä hyviä että huonoja puolia. Eräässä seurakunnassa ei ole kirkko-olutta, mutta jatkopaikkana jumalanpalveluksen jälkeen on ruoka-paikkoja ja olutravintola.
Vastaus:
Näitä pohdintoja tulee ja menee. Minusta ei sinänsä kannata jäädä pohtimaan, mikä mahdollisesti irroitettuna jumalanpalveluksen ja ehtoollisen vieton yhteydestä voisi olla mahdollista tai ei. Se kun ei ole asian ydin. Ongelmaksi muodostuu jatkuva halu korvata jumalanpalvelus jollakin taikka vähentää sen pyhyyttä tuollaisten keinojen avulla. Ja sitten asiasta ruvetaan keskustelemaan ja se synnyttää enemmän sekaannusta ja riitaa seurakunnassa. Minusta on aivan älytöntä antautua tuollaisten uutuuksien vietäviksi.

Kysymys 1436 Lisätty: 13.3.2015
Onko Raamatussa myyttejä eli jumalaistaruja?
Vastaus:
Ei.

Kysymys 1435 Lisätty: 13.3.2015
Onko itsetyydytys siinä tapauksessa synti, jos ajattelee silloin omaa aviopuolisoa, joka ei ole paikalla?
Vastaus:
Seksuaalisuutemme on Jumala tarkoittanut jaettavaksi toisen eli oman puolisome kanssa. Ei tässäkään ole tarkoitus sooloilla.

Kysymys 1434 Lisätty: 13.3.2015
Olen naimisissa ei-uskovan puolison kanssa. Hän käytti yhdessä asuessamme paljon henkistä väkivaltaa ja runsaasti päihteitä. Usein hän sanoi minulle todella rumasti miten normaalisti puolisolle ei voi puhua enkä uskovana voi hyväksyä sellaista. Käyn messuissa, luen Jumalan sanaa,rukoilen paljon puolestamme. Kaiken huipuksi hän lähti ulkomaan matkalle minulta salassa. Olen muuttanut erilleen asumaan kun en jaksanut enää sitä pahuutta. Miten tällaisessa tilanteessa tulisi oikein toimia avioeron suhteen, hakeako sitä itse vai ei? Yhteen paluu ei enää onnistu, Se on nähty ja koettu monet kerrat.
Vastaus:
Jos tilanne on nyt näillä ratkaisuilla rauhoittunut, voisi kysyä, että mitä eron hakeminen sitten käytännössä merkitsisi. En tunne tietystikään kokonaisuutta, mutta kannattaa jatkaa rukousta, jos ihme kumminkin tapahtuisi ja mies raitistuisi ja voisi aloittaa uuden elämän Jeesuksen yhteydessä. Jos mies hakee eroa, silloin asialle ei tietysti voi mitään. Sinänsä ei ole myöskään väärin, jos hakee eroa itse sellaisessa tilanteessa, jossa avioliittoon kuuluva uskollisuus on rikottu ja tilanne on kärjistynyt täysin kieroon.

Kysymys 1433 Lisätty: 12.2.2015
Miksi Jumalan suunnitelmassa oli parempi, että ihminen lankeaa syntiin kuin se, että ihminen olisi luotu suoraan taivaaseen?
Vastaus:
Vaikea mennä sanomaan tuosta. Ihmisen syntiinlankeemus oli meidän oma vikamme ja sielunvihollisen eksytys.
Meidän ei kuulu tutkia Jumalaa hänen majesteettisuudessansa vaan ainoastaan sitä, mitä hän ilmoittaa meille sanassansa.

Kysymys 1432 Lisätty: 12.2.2015
Saako ja voiko uskova ihminen olla ärtynyt ja väsynyt muihin uskoviin. Mitä pitäisi tehdä. Aiheuttaa levottomuutta. Tunnen olevani väsynyt ja väärässä paikassa myös joissain palvelutehtävissäni. Kertokaa joku mitä tämä on.
Vastaus:
Niin seurakunnassa kuin perheessäkin ja työpaikoilla jne tietysti tulee eteen kaikenlaista, mikä asettaa hermot kireälle. Voitaisiin jopa sanoa, että mitä läheisemmät välit, sen alttiimpi se ystävyys on myös toisten virheitten huomioimiselle ja edelleen sitä kautta myös ärtymys kasvaa. Siksi toisinaan juuri seurakunnassa ("Jumalan perheessä") saattaa ilmeta hyvin suuria ristiriitaisuuksia. (Tietysti syyt saattavat olla muitakin.) Tästä asiantilasta ei taida koskaan päästä täysin eroon täällä ajassa. Room. 14:1 ja 15:1-3 ovat hyviä jakeita. Lue ne. Niistä huomaat, että samanlaista se elämä oli jo Paavalinkin aikana. Ei uutta auringon alla. Toisen armahtamiseen löytyy voima siitä armahduksesta, jonka itse on saanut kokea Jumalan edessä. Ja tottakai erinäiset asiat on hyvä selvittää asianomaisen kanssa ja sitä myöten etsiä rakkauden ja rauhan yhteyttä. Jos kipeät taikka vaikeat asiat saa selvitetyksi, on paljon helpompaa elää toisen kanssa ja kunnioittaa häntä.
Johtuuko tuo väsymyksesi eri palvelutehtävissä juuri tästä, mitä kirjoitit edellä? Taikka onko sinulla yksinkertaisesti nyt aivan liikaa oman työsi lisäksi vapaaehtoistyötä?
Elämässäsi tuntuu olevan monenlaista ja moneen suuntaan repivää työtä ja tehtävää. En usko, että tämä vastaus antaa vastauksia kaikkiin kysymyksiisi. Itse kysyn, että olisiko sinulla mitään mahdollisuuksia päästä puhumaan työsi/kutsumuksesi ongelmista tarkemmin jonkun kanssa?

Kysymys 1431 Lisätty: 12.1.2015
Omassa ev.lut seurakunassani on erinomainen pappi, jota julistaa ihanasti kokonaista evankeliumia. Pulmani on, että ehtollisen jakamisessa käytetän lähes aina maallikkoavastajaa. Leivän jakaa pappi mutta viinin maallikko. Voiko kyseinen jakotapa turhentaa ehtoollisen autuaaksitekevän hyödyn? Voinko hyvällä omallatunnolla osallistua seurakuntamme ehtoollisen viettoon. Itse haluan osallistua kotiseurakuntani jumalanpalveluselämään ja rukoilla sen puolesta.
Vastaus:
Pappi joka tapauksessa konsekroi (siunaa) ehtoollisaineet. Sitä ei se mallikko saa tehdä. Jakamisessa on joskus jossain päin käytetty maallikkoja apuna. Siitä ei Raamattu anna suoranaista ohjetta. Sen tähden kysymykseen ei ole annettavissa täysin selvää kantaa. Minun mielestä kaikkein selvintä olisi, jos ehtoollisen jakaisivat papit apostolisen järjestyksen mukaisesti. Silloin ei tarvitsisi meidän edes keskustella tästä ... :) Mutta tarvitset suoran vastauksen: Jos ymmärsin kuvaamasi tilanteen oikein (ks. edellä), niin tämä käytäntö ei turhenna ehtoollisen autuaaksitekevää hyötyä. Voit osallistua kotiseurakuntasi ehtolliselle. Teet oikein, kun tuon kaiken puolesta rukoilet ja pyydät Herran johdatusta.

Kysymys 1430 Lisätty: 12.1.2015
Rukoilen päivittäin yksin ja ystävien pyynnöstä. En käy ev.lut kirkossa usein, vaikka minut ja lapseni on kastettu ja olen käynyt rippikoulun. Käyn silloin tällöin ortodoksiystävieni kanssa heidän palveluksissaan. Saan siitä suurta hengellistä virkistystä. Lisäksi Jehovan todistajat pyytävät säännöllisesti minua mukaan toimintaansa. Siihen en ole sisimmässäni halukas. Jokin panee kovasti vastaan.
Rukous on minulle päivittäin tärkeää, myös esirukous toisten puolesta, sekä kiitosrukous saamastani armosta. Tunnen hyvin Raamatun ja myös muun uskonnollisen kirjallisuuden, taiteen ja musiikin.
Voiko olla oikeasti ns. ekumeeninen uskovainen? Kun se vastaus rukouksiini on aina vain se sanomaton lohtu, ja kuin siiven pyyhkäisy ylläni tai käsi olkapäällä: "Olen läsnä. Kuulen."
Uskoa ei liene ilman yhteisöä.Omani on niin hiljaista. Tunnen täysin vieraaksi kaikkinaisen hallelujaa-riekkumisen ja todistelun. Tyydyn vuosisataisiin sanoihin. Olen ihminen kirkon kynnyksellä sekä omassa kodissani. Kuuntelen ja rukoilen.
Vastaus:
Jos ja kun turvaat Jeesukseen omana Vapahtajanasi, perit varmasti iankaikkisen elämän. Jehovan todistajat eivät ole kristittyjä, ja siksi teet aivan oikein, kun kierrät heidän tilaisuutensa kaukaa. Toivon, että löytäisit säännöllisen seurakuntayhteytesi jostakin, jossa saarnataan Raamatun mukaan ja jossa pääsisit säännöllisesti nauttimaan Herran ehtoollista apostolisen järjestyksen mukaan. Se tukisi uskonelämääsi ja vahvistaisi sinua. Itseäni miellyttää tuo vaatimaton asenteesi: Olen ihminen kirkon kynnyksellä. Tervetuloa myös sisälle lämpimään. Siunausta sinulle paljon.

Kysymys 1429 Lisätty: 12.1.2015
"Katsokaa viikunapuuta, tai mitä puuta tahansa. Kun näette sen puhkeavan lehteen, te tiedätte ilman muuta, että kesä on jo lähellä. Samalla tavoin te nähdessänne tämän tapahtuvan tiedätte, että Jumalan valtakunta on lähellä. Totisesti: tämä sukupolvi ei katoa ennen kuin kaikki tämä tapahtuu. Taivas ja maa katoavat, mutta minun sanani eivät katoa." Tässä puhutaan ilmeisesti jostakin ajanmerkeistä, voitko selittää?
Vastaus:
Jeesuksen vertaus viikunapuusta on ennen muuta yleisestä ilmiöstä ("kevään ensi merkit") nouseva opetus. Ennen (taivaallisen) suven tuloa seuraavat tietyt kevään merkit, jotka ennakoivat lopullista Kristuksen paluuta. Joskus vertauksessa on haluttu nähdä Israelin merkitys maailmanhistoriassa: Israelia verrataan viikunapuuhun ja sen maan kukoistus merkitsee Kristuksen paluun lähenemistä.

Kysymys 1428 Lisätty: 12.1.2015
Löysin kirpputorilta kaksi hyväkuntoista kirjaa: Toinen on Berghin Postilla ja toinen Vuosikerta saarnoja L.C. Retziukselta. Hinta oli kummallakin 1 e. Suositteletko luettavaksi, kun nimet eivät minulle sano mitään?
Vastaus:
Olen lukenut molemmat postillat. Suosittelen. Halvalla menee. Osta pois!

Kysymys 1427 Lisätty: 12.1.2015
Jos toinen kuuluu kirkkoon ja toinen henkilö ei, voidaanko pari silti vihkiä kirkossa? Entä näkyykö nimet seurakuntatiedoissa vihityissä? Pelastuuko tämä kirkkoon kuulumaton tämän kirkkoon kuuluvan kautta sitten iankaikkiseen elämään? Kuuluuhan ev.lut. kirkkoonkin sellaisia ihmisiä jotka eivät usko, ovat siellä vaan siksi kun heidät on lapsena kastettu. Voihan silti uskoa Jumalaan ja Jeesukseen, vaikkei kuulu mihinkään seurakuntaan ?
Vastaus:
Jokainen pelastuu omakohtaisen uskon kautta. Ei toinen voi uskoa ikään kuin toisen puolesta niin, että tämä pelastuisi. Mutta hyvä muistaa, että uskovan/uskon rukous voi paljon, kun se on harras.
Nykyisin kirkkolakia on muutettu niin, että kirkkohäät on lupa järjestää, jos edes toinen vihittävistä kuuluu kirkkoon. Tiedot näkyy seurakuntatiedoissa, jollei erikseen sitä kiellä.

Kysymys 1426 Lisätty: 30.12.2014
Miksi kuulua Suomen ev.lut kirkkoon, jos käy vaikka lähetyshiippakunnan messuissa säännöllisesti ja on ottanut sen hengelliseksi kodikseen?
Ajaen sunnuntai toisensa perästä paikkakuntansa kirkon ohi, jonne ei välttämättä uskalla mennä, koska kokee oman heikkouden hengellisissä asioissa ja pelkää tulevansa siellä eksytetyksi, kun taas Lhpk.n messuissa kuulee hyvän Paimenen äänen niin saarnoissa kuin opetuksissa? Ja jos kokee 'valtiollisen' kirkollisveron hyvin kiusaukselliseksi maksaa ja haluaa ne rahansa pienestä pudjetistaan kohdentaa sinne, josta saa sielullensa ravintoa ja johon voi hyvällä mielellä kutsua vaikka naapurinsa mukaan, että hänkin pelastuisi?
Ei kai ev.lut kirkon jäsenyydestä eroaminen tarkoita, etteikö voisi rukoilla kansallemme herätystä?
Vastaus:
Välitän viestisi luettavaksi muille. En ole kanssasi samaa mieltä kaikesta, mutta kunnioitan oikeuttasi sanoa julki käsityksesi. En myöskään jatka väittelyä asiasta. (Sellaisena en pidä kysymystäsi millään lailla ...) Viittaan vain siihen, mitä olen tästä asiasta aiemmin kirjoittanut (ks. kysymykset 1411, 1413, 1414 ja 1421). Kysymystä voi tarkastella eri puolilta. Sen myötä vastaukset vaihtelevat. Kokonaisuuden hahmottaminen on samalla kuitenkin oleellista. Kirkollisverosta puhuttaessa on tärkeätä tutkia rukoillen Matt. 17:24-27 (ks. aiempia vastauksia) ja miettiä sen merkitystä nykytilanteessa. Lisäksi on muistettava se seikka, että en minäkään (tai toivon mukaan kukaan muukaan) ole kehottamassa ketään menemään vääriin jumalanpalveluksiin. En ole. Teet ihan oikein kiertäessäsi ne kaukaa. Silti en siis tahdo olla ehdoin tahdoin jättämässä paikkaani kirkossa rukoillessani sille uutta huomenta ja toimiessani kaikessa heikkoudessa sen edestä. Toivon, että muut tekevät samoin.

Kysymykset: 1246-1265, 1266-1285, 1286-1305, 1306-1325, 1326-1345, 1346-1365, 1366-1385, 1386-1405, 1406-1425, 1426-1445



Sivuja päivitetty viimeksi 28.3.2015
Sivujen ylläpito: petri salomaPOISTA_TAMA(a)rukoilevaisuus com