Länsi-Suomen
Rukoilevaisten Yhdistys ry
OoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoO


Etusivu
Tausta
Toiminta
Lähetystyö
Lehti
Biblia
Buggen postilla
Opetusta
Tilaus
Linkit
Yhteystiedot
Palaute
Kysymykset
Kysymyksen jättö
Haku
Tulostettava sivu

Kysymyksiä & vastauksia

Jos sinulla on jokin kysymys, joka askarruttaa mieltäsi, voit jättää kysymyksen tästä (nimettömänä). Kysymyksiin vastaa rukoilevaisten pastori TT Timo Laato. Kun kysymykseen on vastattu, sekä kysymys että vastaus lisätään tälle sivulle.

Palautesivun kautta voit jättää kysymyksiä, joihin saat henkilökohtaisen vastauksen eikä niitä lisätä tälle sivulle.

Timo Laato / 19.6.2006:
"Kiitän saamastani rohkaisun sanoista. Kaikkea en ole välittänyt näillä sivuilla eteenpäin, koska olen ymmärtänyt joskus jonkun tietyn viestin henkilökohtaisesti vain minulle osoitetuksi. Samoin jotkut tietyt kysymykset voi olla ehkä parempi käsitellä jossain muussa yhteydessä kuin näillä palstoilla. Käytäntöä koskevat kysymykset, joihin joskus voi olla vaikea vaikuttaa, jos tilanne syntyy nopeasti tai yllättäen, voidaan käsitellä erikseen. Ei ole syytä ruveta pohtimaan niitä liikoja näillä webbisivuilla. Kiitän kaikesta rakentavasta palautteesta."


Kysymykset: 1-200
Kysymykset: 201-400
Kysymykset: 401-600
Kysymykset: 601-800
Kysymykset: 801-1000
Kysymykset: 1001-1200
Kysymykset: 1201-1400
Kysymykset: 1401-1600
Kysymykset: 1601-1641

Kysymykset: 1442-1461, 1462-1481, 1482-1501, 1502-1521, 1522-1541, 1542-1561, 1562-1581, 1582-1601, 1602-1621, 1622-1641

Kysymys 1641 Lisätty: 5.12.2016
Moni kristitty on kriittinen kaikkia muita uskontoja kohtaan, mutta ei Raamattua ja kristinuskoa kohtaan. Onko tämä rehellisyyttä? Minä ainakin vaikka olen kristitty, niin luen Raamattua yhtä kriittisesti kuin Koraania tai sanomalehteä. Käytän omaa järkeä lukiessa Raamattua, enkä ajattele, että kaikki on aina kirjaimellisesti niinkuin sanotaan. Juuri sellainen kirjaimellinen usko Raamatun erehtymättömyyteen saa ihmisen täysin epäkriittiseksi ja Raamatun ymmärryksestä jää paljon puuttumaan sen tähden, että Raamatun ymmärrys on jo päätetty kaavan mukaan joka on etukäteen mielessä. Uskon että Raamattu on Jumalan sanaa, mutta luen sitä kriittisesti pohtien. Minusta ei ole viisas sellainen ihminen joka vain tekee päätöksen (ilman varmuutta), että Raamattu on erehtymätön ja lukee sitä kaiken elinikänsä niin. Ei tarvitse olla ennakkokäsitystä siitä, millainen Raamattu on kun sitä tutkii, jottei tämä ennakkokäsitys olisi estämässä oikeaa ymmärrystä. Minua ei myöskään ole auttanut Lutherin ohje tarpeeksi paljon: "Pyhän Hengen täytyy sanoa sinulle, se on Jumalan sanaa." Olen pyytänyt, että näin kävisi minulle. Jonkin verran luottamusta olen saanut Raamattuun, mutta edelleen epäilystä riittää. Mitä ajattelet tästä?
Vastaus:
Ks. edellinen kysymys. Kyllä epäily kuuluu keskeisenä osana uskon todellisuuteen täällä ajassa. Siitähän Raamattukin puhuu monessa kohtaa. "Minä uskon, autan minun epäuskoani." Siinä suhteessa on kaltaisiasi paljon, ellei jopa kaikki! Toisaalta mielestäni sinä olet tietyissä asioissa jo päättänyt, että sinä arvioit Raamatun totuudellisuuden etkä edes salli Raamatun puhutella tahtomallaan tavalla. Olet jo etukäteen päättänyt, että luet Raamattua "yhtä kriittisesti kuin Koraania tai sanomalehteä". Jossain vaiheessa Raamattua lukiessa tulet huomaamaan, että tämä periaatteesi on sortuva. Siksi kehoitan sinua jatkamaan Raamatun lukemista. Se kykenee itse vakuuttamaan sinut. Ei siihen minun vakuutteluani tarvita!

Kysymys 1640 Lisätty: 5.12.2016
Onko mitään muuta argumenttia Raamatun luotettavuuden puolesta kuin että kristityt ovat aina uskoneet, että Raamattu on Jumalan sanaa ja että sanassa on voima vakuuttaa lukijansa? Moni ihminen kokeiltuaan näitä ohjeita on edelleen epäilijä suhteessa Raamattuun. Onko yhtään ihmistä maan päällä, joka olisi 110 % varma, että kaikki Raamatun lauseet kannesta kanteen on Jumalan sanaa ja totta. En usko, että sellaista varmuutta on kenelläkään jos on umpirehellinen tutkiessaan omaa varmuutta. Raamattu puhuu USKOSTA. Uskontunnustuksessa ei sanota: Minä tiedän Isään, Jumalaan, Kaikkivaltiaaseen, taivaan ja maan Luojaan...jne. Siinäkin puhutaan siitä, että minä USKON.
Vastaus:
Raamatun luotettavuus ei tosiaankaan ole järjen ja järkeistämisen asia. Emme saa yrittää ensin järjellämme paaluttaa, millainen sen Raamatun on oltava, jotta se olisi luotettava. Meidän kuuluu sen sijaan lähteä Raamatun omasta luotettavuudesta ja annettava sen puhua meille. Lue Joh. 8:31-32. Esim. reseptikirjan uskottavuus toteutuu silloin, kun käytännössä testaa, millaista ruokaa olisi sen ohjeilla saatavissa. Samoin auton ohjekirjan totuudellisuus tuskin avautuu kirjoituspöydän ääressä vaan baanalla kaasua ja vaihdetta kokeilemalla.

Kysymys 1639 Lisätty: 5.12.2016
Eikö kertomus siitä kuinka avionrikkojanainen jätettiin kivittämättä ja Jeesus sanoi, että "joka on synnitön heittäköön ensimmäisen kiven
", niin sodi selkeästi kuolemantuomiota vastaan yhteiskunnassa? Ja jos kristityssä maassa olisi kuolemantuomio käytössä, niin jokin ristiriita siinä olisi, että se rajattaisiin vaikkapa vain murhaan, mutta ei esim. muihin suuriin ja törkeisiin synteihin. Kuolemantuomion ongelma on siinäkin, että paljon syyttömiä tuomitaan kuolemaan. Toisaalta tuomitaan syyttömiä vankilaankin. Ei ole mitenkään helppo kysymys tämä kuolemantuomioaihe. Itse olen valinnut, että minulla ei ole siihen kantaa eli olen kuolemantuomion suhteen epäilijä. Itse en hakisi työpaikkaa, jossa tehtävänä on panna kuolemantuomio täytäntöön.
Vastaus:
Kyllä olen kanssasi samaa mieltä enkä pidä kuolemantuomiota jonain tavoiteltavana asiana. Aiemmassa vastauksessa viittasin Nürnbergin oikeudenkäyntiin ja totesin, että sen langettamia päätöksiä ei ole juurikaan kritisoitu eikä siihen ole ollut syytäkään. Ihmiskuntaa vastaan ethdyt räikeät rikokset olivat niin selvät.

Kysymys 1638 Lisätty: 29.11.2016
Mitä eroa vanhurskaalla ja hurskaalla?
Vastaus:
Ei välttämättä mitään. Niitä käytetään väliin synonyymeinä. Joskus taasen hurskas tarkoittaa jumalista elämää elävää kristittyä. Sana "vanhurskas" tarkoittaa yleensä sitä ihmistä, joka pelastuu uskon kautta Kristuksen tähden eli on "Jumalalle kelvollinen".

Kysymys 1637 Lisätty: 21.11.2016
Salliiko Uusi Testamentti kuolemantuomion, niin että oikeusvaltio antaa siitä määräyksen ja se toteutetaan?
Vastaus:
Periaatteessa kyllä se on mahdollinen Room. 13 mukaan, mutta sitä ei missään sanota jumalalliseksi käskyksi, jota on noudatettava. Room. 13 Paavali toteaa, että esivalta ei turhaan miekkaa kanna. Tuohon aikaan siihen kuului myös kuolemantuomio eikä Paavali tai kukaan muukaan Raamatun kirjoittajista suoraan sanoa, että se ei voisi olla noin. Meidän aikanamme esim. Nürnbergin oikeudessa oli rangaistuksena kuolemantuomio törkeistä, koko ihmiskuntaa vastaan suoritetuista teoista. On hyvä muistaa, että silloinkin annettiin jokaiselle vangille mahdollisuus papin kanssa käytävään vakavaan keskusteluun. Todistuksen mukaan moni tuomittu katui tekemisiään ja pyysi niitä anteeksi sekä ihmisiltä ja Jumalalta. Toiset taas kuolivat kovalla sydämellä.

Kysymys 1636 Lisätty: 21.11.2016
Hei, mielenkiinnolla tutustuimme yhdistykseenne. Mieleemme heräsi paljon kysymyksiä, mutta ihan vain hatusta vedimme niistä yhden, mitä logossanne oleva musta palava köysi symboloi ja mistä se on tullut?
Vastaus:
Kyse ei ole mustasta, palavasta köydestä (hauska tulkinta!) vaan se kuvaa palavaa savilamppua, jollaisia oli Raamatun aikana. Voi vaikka googlettaa kuvia sellaisesta. (Logomme lamppu on tietysti taiteilijan näkemys ja sen yksinkertaistettu toteutus.)

Kysymys 1635 Lisätty: 21.11.2016
Kysymys koskee Joh.3:1-12, jossa Jeesus ja Nikodeemus käy tutun keskustelun uudestisyntymisestä ja siitä miten Nikodeemus ei voi sitä siinä ymmärtää vaikka on Israelin opettaja. Tuttu kohta siis. Mutta minusta tämä kohta monesti opetetaan monella eri lailla myös irrottaen erillisiä lauseita siitä vaikka kohta Joh 3:3 joka yleensä irroiteaan ja se liitetään pelastusratkaisuun tai pelastuskysymykseksi. Mutta minusta Jeesus ei tässä opeta tai kerro pelastuksesta tai tee tästä pelastuskysymystä sinällään vaan hän vastaa Nikoodemuksen kysymykseen miten voi tehdä näitä tekoja ja nähdä Jumalan valtakunna maan päällä, koska he siis kohtasivat myös maanpäällä kasvokkain. Siis koska Nikodeemus selkeästi oivalsi heti alussa Joh 3:2.. "sillä ei taida kenkään niitä tunnustähtiä tehdä, joita sinä teet, jollei Jumala ole hänen kanssansa." Ja tämä kaikki mitä Jeesus tässä vastasi Nikoodemukselle tapahtui ja konkretisoitui myöhemmin Apostolien elämässä. Ja Jumalan valtakunta tuli konkreettisesti läsnäksi maanpäällä myös Jeesuksessa ja näissä uskovissa siis Apostoleissa myöhemmin jotka opetti ja paransi ja teki moninaisia ihmetekoja. Siis kysyn miten tätä kohtaa tulisi lähestyä ja mitä Jeesus siinä opettaa? Opettaakos Jeesus jotain pelastuksesta ? Vähän ehkä vaikeasti muotoiltu ja kerrottu, mutta ehkä se idea tuosta selviää..heh
Vastaus:
Vastaisin lyhyesti, että kaikki, mitä Jeesus teki ja opetti, kyllä liittyy keskeisesti meidän pelastukseemme. Siksi en lähtisi tässä ollenkaan tekemään eroa esim. Jeesuksen ihmeitten tai tekemisten sekä meidän pelastuksemme välillä. Tuossa keskustelussa (Joh. 3) Nikodeemuksen kanssa kyse on tavallaan "koko paketista", ei vaan jostain sen osasta. Näin ollen Joh. 3 opettaa kirkkaasti meille, mistä pelastuksesta on kysymys samoin kuin se opettaa myös meille selvästi, että pelastus perustuu niihin suuriin hyviin tekoihin, joita Jeesus on tehnyt puolestamme.

Kysymys 1634 Lisätty: 21.11.2016
Mitä enkelit syövät? Mannaa vai? Ps. 78:24-25 antaisivat ymmärtää näin, mutta onko tämä vain kielikuva?
Vastaus:
Kyllähän Jeesus ylösnousemuksensa jälkeen söi ja joi osoittaakseen olevansa "oikea ja aito Jeesus", ei esim. joku aave. Silti hän ei sinänsä tarvitse ruokaa ja juomaa. Samoin eivät enkelitkään tarvi ruokaa tai juomaa sinänsä. On kuitenkin hyvä muistaa, että taivas on juhlapaikka, jossa kokoonnutaan idästä ja lännestä, etelästä ja pohjoisesta yhteisen pöydän äärelle messiaanista juhlaa viettämään Vapahtajamme kanssa. Kyllä siellä sitten syödään ja juodaan kuten Raamattu asian kuvaa.

Kysymys 1633 Lisätty: 21.11.2016
Onko ylihengellisyyttä? Jos on mitä sillä tarkoitetaan?
Vastaus:
On ylihengellisyyttä olemassa. Se tarkoittaa, että tahdotaan olla hengellisiä ohi tai yli sen, mitä Raamattu kertaa. Tällöin usein sivuutetaan Jumalan luomistyö tai hänen väkevä armotyönsä ristin heikkoudessa. Muutama esimerkki ehkä selventää asiaa: Uskotaan, että Jumala antaa jokapäiväisen leivän kuten rukoillaan. Siksi luovutaan kokonaan työstä, mikä on ylihengellisyyttä. Uskotaan, että Jumala siunaa lapsiamme. Sitten tehdään ylitöitä ansioitten saavuttamiseksi ja kokonaan laiminlyödään lasten hengellinen ja henkinen kasvattaminen. Taikka etsitään Jumalan armoa, mutta ei kumminkaan pidetä "Jumalan arvolle sopivana", että hän yhdistää armonsa näkyviin "sakramentteihin" kuten kasteen ja ehtoollisen välineisiin. Jne. Tällainen ylihengellisyys on verhottua ihmisen ylpeyttä ja oman tien kulkemista ohi Jumalan sanan.

Kysymys 1632 Lisätty: 21.10.2016
Sanotaan, että VT:n ja UT:n Jumala on sama. Kuitenkin lukiessani VT:a en voi mitenkään yrittää edes hyväksyä niitä tekoja, mitä Jumala teki, jos vertaan Jeesukseen. Jumala tuntui olevan sekä Jumala että Saatana. Hänestä lähti kaikki hyvä mutta nähtävästi myös paha. Jumala tappaa ihmisiä kuin he olisivat roskaa.. En mitenkään pysty erottamaan VT:n Jumalaa esim. Islamin jumalasta. En näe VT:ssa hyvää Jumalaa vaikka miten yrittäisin. Hän vaatii rakastamaan itseään, mutta missä kohdassa hän siellä edes oikeasti kommunikoi ihmisten kanssa niin, että häntä voisi rakastaa!? Häneltä tuli vain käskyä ja uhkailua, ja toki hän sitten johdatti kansaa, mutta henkilökohtaisella tasolla, miten ihmeessä joku pystyi rakastaa tai halusi palvella noin etäistä Jumalaa, joka vieläpä puhui profeettojen kautta?? Silti hän vaati rakkautta itselleen kuoleman uhalla. Miten kukaan voi rakastaa uhkailun avulla? Miten Jumala voi olla rakkaus, jos hän pakotti ihmiset VT:ssa tottelemaan itseään ja rakastamaan itseään, ja SITTEN hänkin olisi ihmisille suosiollinen ja rakastava. Miten rakkaus voi kiristää tuolla tavalla..? Onko sinulla antaa vastausta tähän sekavaan pakettiin tai vaihtoehtoisesti onko jotain linkkiä antaa?
Vastaus:
Kiitos kysymästä. Kysymystä lukiessani en tiedä, luemmeko lainkaan samaa kirjaa lukiessamme molemmat Vanhaa Testamenttia. Aivan heti syntiinlankeemuksen jälkeen Jumala aivan ensimmäiseksi - saatuaan selville, mitä oli tapahtunut - lupaa vaimon siemenen, joka rikki polkee käärmeen pään. Vasta sitten puhutaan synnistä seuraavasta rangaistuksesta. Lue 1. Moos. 3. Samoin Jumala vapauttaa kansan Egyptin pakko-orjuudesta ja (huom!) vasta sen jälkeen antaa lain Siinailla ja kysyy, haluaako kansa seurata tätä Jumalaa, joka on jo tehnyt niin paljon hyvää kansalle. Tietysti he halusivat. Lue 2. Moos. Ja koko erämaavaelluksen aikana toistuu sama kerta toisensa jälkeen ... Kun kansa tekee syntiä, käy kärsimättömäksi, niskoittelee ja vihoittelee Jumalalle, hän ei kuitenkaan hylkää heitä vaan antaa mannansa joka päivä, juottaa heitä ja hoitaa. Tietysti myös ne, jotka tekivät syntiä saavat rangaistuksensa, mutta tämä on koko kertomuksen "punainen lanka": Jumala armahtaa kiittämätöntä ja saastaista kansaansa. Sama malli jatkuu, kun Israel pääsee sinne luvattuun maahan ja kaikkien profeettojen aikana. Kun lopulta ei kansa halua seurata Herraansa ja vastaanottaa hänen hyvyyttään, se joutuu pakkosiirtolaisuuteen pois omasta maastaan. Siltikin vielä Jumala lupaa armahtaa ja palauttaa kansansa takaisin. Ja näin tapahtui silloin ja vuonna 1948. Myös patriarkkojen elämä todistaa samasta. Jaakob oli monenkertainen petturi, mutta sai silti osakseen sanomatonta Jumalan rakkautta ja hyvyyttä. Jne.
En oikein tiedä, mitä muuta sanoa sinulle. Kysyn kumminkin, että oletko itse lukenut Raamattuasi ahkerasti vai toisteletko vain, mitä muualta olet kuullut? Sinun täytyisi minusta ehdottomasti avata oma Raamattusi ja lukea tämä kirja kannesta kanteen pari kolme kertaa ja tarkkailla, kuinka Jumala on hyvä syntiselle. Ei Jumalan tuomiota Raamatusta kuulu tietenkään poistaa. Siellä se on ja siella sen kuuluu ollakin. Viimeisenä päivänä hän tulee tuomitsemaan koko maanpiirin ja silloin ne, jotka eivät usko, joutuvat iankaikkiseen rangaistukseen. Syy on kumminkin vain heidän itsensä, koska torjuivat Jumalan laupeuden kohtaansa. Toivotan sinulla antoisia ja siunattuja lukuhetkiä!

Kysymys 1631 Lisätty: 21.10.2016
Mitä tehdä, kun näen, että jos olen itselleni rehellinen, vihaan ihmisiä sydämeni pohjasta? Olen ollut uskossa vasta vähän aikaa, ja olen rukoillut Jumalaa poistamaan vihani muita kohtaan. Miksi en pääse vihasta irti? Vihaan myös itseäni kun näen, kuinka pahoja ajatukseni ovat koko ajan. Tuntuu, että Jumala on hylännyt minut ja ei varsinkaan hyväksy minua tällaisena, kun vihaan muita. Sanotaanhan raamatussa, että se joka vihaa veljeään ei voi rakastaa Jumalaa eikä Jumalan rakkaus ole hänessä. Miksi hän ei muuta minua vaikka olen pyytänyt häntä ottamaan ohjat käsiinsä elämässäni?
Vastaus:
Vihamme ja rakkaudettomuutemme tähden me juuri ristiinnaulitsimme Jeesuksen. Silti hän rakasti ja rakastaa meitä. Muistele Golgatan ristiltä kuultua rukousta: Isä, anna heille anteeksi, sillä eivät he tiedä, mitä tekevät. Se rakkaus ja rukous koskee sinuakin. Se on tässä kaikkein tärkeintä. Jumala rakastaa sinua Jeesuksessa, vaikka itsessäsi näet ja tunnet vihan kouristavan sisintäsi. Sen Jeesus on kuitenkin sovittanut ristillä ja antanut anteeksi. Sen rakkauden edessä saat pysähtyä ihmettelemään. Se rakkaus valtaa ja muuttaa sisintäsi enemmän ja enemmän Kristuksen kaltaiseksi. Olet rehellinen tunnustaessasi vihasi toisia kohtaan. Sen suuren vihan saat tuoda Kristukselle tässä hetkessä ja jäädä hänen hyvyytensä hellimäksi kaikkien syntiesi kanssa. Sitten saat nousta ja mennä tekemään muille samoin kuin hän on tehnyt sinulle. On tärkeätä, että itse tulet ensin hoidetuksi ja Kristuksen rakkauden kohtaamaksi. Kun opit näkemään itsesi Kristuksen rakkauden kohteena (että hän rakastaa sinua silti kaikesta huolimatta), opit myös rakastamaan itseäsi oikella tavalla ja näkemään suloisuutesi Jeesuksessa. Kun opit näin oikealla tavalla rakastamaan itseäsi, opit myös rakastamaan muita Kristuksen rakkaudella.

Kysymys 1630 Lisätty: 21.10.2016
Miksi ihmiset joutuvat elämään suhteessa Jumalaan uskon varassa eivätkä näkemisen? Miksi Jumala piilottaa itsensä?
Vastaus:
Juuri jotta kyse olisi uskosta eikä näkemisestä! Näin ei kukaan voi kerskata ja olla toista parempi. Pelastus on lahja kaikille tasapuolisesti. Lue 1. Kor. 1:18-31, joka vastaa kysymykseesi!

Kysymys 1629 Lisätty: 21.10.2016
Oliko Porvoon julkilausuman hyväksyminen kirkolta aikoinaan huono asia?
Vastaus:
Tuo julkilausuma ei ole kaikilta osin selvä. Herännäislehdessä on aikoinaan otettu hiukan kantaa kyseiseen julistukseen. Jos sinulla on mahdollisuuksia, etsi käsiisi artikkeli
Luterilainen oppi ehtoollisesta vaakalaudalla. Länsi-Suomen Herännäislehti 1996 (6), 113-116.

Kysymys 1628 Lisätty: 24.9.2016
Jos ihminen ei ole ikinä kuullutkaan Jumalasta kuollessaan, joutuuko hän helvettiin?
Vastaus:
Joka ei usko Jeesukseen, joutuu kadotukseen. Se on Raamatun selvä ja yksinkertainen opetus. Siksi Jeesus käskee myös lähetystyöhön koko kirkkoansa. Evankeliumilla on kiire. Miljoonat sielut ovat hukkumassa. Niiden kohtalon, jotka eivät ole koskaan kuulletkaan evankeliumia, joudumme jättämään Jumalan käsiin.

Kysymys 1627 Lisätty: 24.9.2016
Raamatussa Jumala tappaa miljoonia ihmisiä, eri sivilisaatioita ja kokonaisia kyliä, mutta listaa 10 käskyssä että 'Älä tapa'. Miten oikeutamme moisen ristiriidan?
Vastaus:
Jumalan 10 käskyt koskevat meitä. Meillä ihmisinä ei koskaan ole lupa kostaa toiselle. Esivalta joutuu näin tekemään poliisin tai armeijan avulla. Se on eri asia (hepreassa käytetään tuosta ihan eri verbiäkin kuin mitä 5. käskyssä, mikä sinun on hyvä tietää). Jumalalla on sitten oikeus rangaista syntiä. Esim. vedenpaisumus tuhosi liki koko silloisen maailman ja syynä oli Raamatun mukaan nimenomaan silloisen maailman väkivaltaisuus ja jumalattomuus. Se sai ansaitsemansa rangaistuksen: ne, jotka siis olivat väkivaltaa harjoittaneet, kuolivat vedenpaisumuksessa. Tähän Jumalalla oli ja yhä vielä oikeus. Ilmestyskirja puhuu lopun ajan vitsauksista. Ne tulevat Kaikkivaltiaan kädestä ja ovat rangaistuksia ihmiskunnan jumalattomuudelle.

Kysymys 1626 Lisätty: 24.9.2016
Miksi Jumala oli Vanhan Testamentin aikaan niin vihainen asioille jotka hän jo tiesi tapahtuvan?
Vastaus:
Jumala ei pyhyytensä tähden voi muuta kuin vihata syntiä. Koska hän juuri etukäteen tiesi ja näki, että sinä ja minä monesti ja monessa asiassa teemme vastoin hänen tahtoaan, hän rakkaudessaan halusi pelastaa meidät ja lähetti siksi Poikansa kantamaan meidän synnit ristinpuulle ja sovittamaan koko maailman. Voimme siis ihan syystä kysyä, miksi Jumala rakasti meitä, vaikka jo etukäteen näki meidän jumalattomuutemme. Tässä on Raamatun ihana pääsanoma.

Kysymys 1625 Lisätty: 24.9.2016
Miksi Jumala odotti 4.5 miljardia vuotta ennen kun loi ihmiset maapallolle, ja 9 miljardia vuotta ennen sitä luodakseen maapallon?
Vastaus:
Nuo ajanmääreet ovat ns. "ihan hatusta". Ei pidä paikkaansa.

Kysymys 1624 Lisätty: 24.9.2016
Raamatun mukaan maapallo ja universumi on vain noin 6-10 tuhatta vuotta vanha. Maapallolta on kuitenkin löytynyt huomattavasti tätä vanhempia fossiileita ja materiaa. Mistä tämä johtuu?
Vastaus:
Kannattaa ostaa Pekka Reinikaisen tai Matti Leisolan kirjoittamia kirjoja ja lukea niistä lisää tästä asiasta. Googlaa siis ja etsi netistä. En usko, että näin tieteellistä keskustelua voi lyhyesti ja perustellusti esitellä tällä palstalla.

Kysymys 1623 Lisätty: 24.9.2016
17.kolminaisuuden jälkeisen pyhän evankeliumiteksti on Luukkaan 14. luvusta. Siinä Biblia sanoo 5. jakeessa: ...kenenkä teistä nauta eli aasi putoo kaivoon... uudemmat käännökset taas: poika tai härkä. Miten näin on voitu muuttaa tekstiä, miten alkutekstissä on?
Vastaus:
Tämä kohta on ajatuksena ollut "lentävä lause" jo varhain. Siksi siitä on olemassa eri versioita evankeliumeissa. Toisissa noissa käsikirjoituksissa puhutaan eläimestä, toisissa pojasta. Siksi ne molemmat ovat oikeita käännöksiä. Ja perustava ajatus on tietysti molemmissa sama. Lukija/kuulija ymmärtää, mistä on kyse.

Kysymys 1622 Lisätty: 24.9.2016
Kerro jotain järjellisiä argumentteja sen puolesta, että miksi kannattaa rukoilla? Minua vaivaa rukouksen "järjettömyys".
Vastaus:
Osta Svebiliuksen Katekismus ja lue siitä Isä meidän-rukouksen selitys. Erityisesti kysymys nro 2 mutta mielellään selitykset alusta loppuun.

Kysymykset: 1442-1461, 1462-1481, 1482-1501, 1502-1521, 1522-1541, 1542-1561, 1562-1581, 1582-1601, 1602-1621, 1622-1641



Sivuja päivitetty viimeksi 8.12.2016
Sivujen ylläpito: petri salomaPOISTA_TAMA(a)rukoilevaisuus com